bliksem en donderslagen - Reisverslag uit Sønderborg, Denemarken van Jan en Hanny Wijk - WaarBenJij.nu bliksem en donderslagen - Reisverslag uit Sønderborg, Denemarken van Jan en Hanny Wijk - WaarBenJij.nu

bliksem en donderslagen

Door: Hanny en Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Hanny

28 Juli 2013 | Denemarken, Sønderborg

Gisteravond is met veel bliksem en harde donderslagen een einde gekomen aan bijna een maand van mooi weer. We zagen dat natuurlijk aankomen en lagen ruim op tijd vast in de haven avan Sonderborg op het eiland Als. Toen Hanny al lang naar kooi was, heb ik in mijn eentje nog veel langer zitten genieten van het natuurgeweld om ons heen. Bliksemschichten, knetterende donderslagen, geselensde regen en vlagerige wind. Vandaag, zondag 28 juli, hebben we dat allemaal voorbij laten trekken en de hele dag niets gedaan. Morgen willen we weer verder, dan wordt het Duitsland en wij zien dat als het begin van onze thuisreis. Maar voorlopig willen we daar nog genieten van een aantal plaatsjes in het Flensburger- en in het Kieler fjord.

Groeten van Hanny en Jan, waar het nu nog maar 23 gr C aan boord van de Cloud Nine is en morgen een prachtige dag voorspeldt wordt om weer om te gaan varen.

• 28 Juli 2013 - 22:23

LouisenTilly:

Hallo Jan en Hanny,
    Jullie ervaring met de bliksem en donder zijn nagenoeg hetzelfde als die in Heerewaarden, we waren net binnen van een (te voet) bezoekje aan mijn broer, toen de hemel openscheurde en de hoosbui met donderslagen en bliksemschichten om zich heen sloeg. Vandaag, zondag, een lekker frisse dag, ook weer heerlijk na die warmte, dat nodigde uit voor een bezoek aan het vernieuwde Noord Brabants Museum gekoppeld aan het Stedelijk Museum. Hanny, Marc Mulder is écht de moeite waard, we hebben genoten van zijn kunstwerken, glas en keramiek. Het SM is qua gebouw geweldig, maar de getoonde kunst kan ons niet zo bekoren. Verder genoten van jullie gezellige stad 's-Hertogenbosch.
    Groetjes en een fijn voorzetting van jullie prachtige reis.
    Louis en Tilly

• 29 Juli 2013 - 10:17

Annie En Jan:

Hoi Hanny en Jan,
    Ook hier is het flink tekeer gegaan, ik zat middenin een bui vanaf de Betuwe tot Den Bosch.
    Op het water is het beter, dat je ergens aangemeerd ligt, al is het prachtig om te zien.
    Behouden vaart nog verder.

Annie en Jan

• 29 Juli 2013 - 11:20

Marianne En Ton:

Hallo Hanny en Jan
    Onweer mooi maar soms vervelend......

We zaten in Cafe Dudok in Rotterdam toen we 'n SMS je kregen van Twan.
    Op doorreis in Tubingen tijdens zijn vakantie werden ze overvallen door een onweersbui met hagelstenen.
    Hij meldde: "hier een giga onweersbui met hagel als eieren inktzwarte lucht en stortvloed. Auto's rijden door 30 cm water en ijs.Onze auto lijkt wel 'n poffertjespan. Sterren in de voorruit, spiegel stuk.

Hier in Rotterdam viel het allemaal wel mee. 'n Flinke regenbui.
    Vanmorgen was 't lekker opgefrist.
    Goeie reis verder!
    Marianne en Ton

• 29 Juli 2013 - 13:36

Gerard En Cato:

Lieve Jan en Hannie,

Ook Zuidwest Frankrijk ontkwam niet aan genoemd 'weersgeweld'. De zusjes hadden afgelopen zaterdag shopdag in Bordeaux. Vrijdagavond was daar - volgens een verkoopster - het ergste noodweer ever geweest. Haar ogen straalde nog angst uit toen ze vertelde over de enorme wolkbreuken, windhozen, bliksemslagen, etc. Er bleek een meter regen te zijn gevallen! Met als gevolg dat de trams niet reden, parkeergarages vol water waren gelopen, tunnels afgesloten en er deels nog blokkades waren door bomen die over de weg lagen. De stad in 's ochtends was geen probleem, maar 's avonds de stad uit was een ramp. Iedereen natuurlijk aan het eind van de dag gelijkertijd de stad uit, dus logisch dat het drukke verkeer door allerlei omleidingen vastliep.
    Maar, gelukkig is dit slechte weer aan Cazaubon en Panjas voorbij gegaan.
    Met het 'afzakken' is voor jullie gevoel blijkbaar ook het aftellen van de reis begonnen. Zo te horen zullen Hannie en jij ook die laatste weken nog blijven genieten van prachtige havens en bijzondere plekken in Duitsland. We zien straks uit naar de foto's en het ongetwijfeld zeer dikke logboek van Hannie.
    Veel plezier, vaar voorzichtig.
    Dikke kussen.

• 29 Juli 2013 - 13:39

Marcel En Wilma:

Hallo, geniet maar lekker, OOK van het onweer. Als je in een veilige haven ligt kan dat erg mooi zijn.
    Weet je nog Jan, dat we een vluchthaven in moesten met inktzwarte wolken op de achtergrond.
    was best spannend, maar daarna toen het noodweer losbarstte ook wel weer erg mooi daar in die haven.

Laat het begin van jullie thuisreis maar een heel mooi begin zijn, goede en behouden vaart verder,

Groeten,

Marcel en Wilma

• 30 Juli 2013 - 10:25

Riet:

Lieve Hannie en Jan,

Inmiddels zal dat weergeraas wel voorbij zijn en genieten jullie van de Duitse noordkust en ja aan alles komt een einde ( maar dat duurt nog een paar weken) en dus ook aan deze mooie en grote reis. Het ziet er naar uit dat het voorlopig mooi weer blijft en jullie "rustig" kunnen varen en eventueel de Duitse Bocht kunnen nemen.
    Wij genieten hier nog steeds van mooi weer en Harriet en Willem zijn vanmorgen de thuisreis begonnen en hebben de hele week rond de 30 graden gehad en genoten van het zwembad.
    Jullie hebben vast een mooie week in dit gebied.
    Liefs
    Riet en Ed