in de Duitse Bocht gaat de teller over de 1000 nm - Reisverslag uit Lauwersoog, Nederland van Jan en Hanny Wijk - WaarBenJij.nu in de Duitse Bocht gaat de teller over de 1000 nm - Reisverslag uit Lauwersoog, Nederland van Jan en Hanny Wijk - WaarBenJij.nu

in de Duitse Bocht gaat de teller over de 1000 nm

Door: Hanny en Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Hanny

06 Augustus 2013 | Nederland, Lauwersoog

Ons laatste verslag was in Denemarken. We zijn daarvandaan de Schlei in Duitsland opgegaan. Ons doel daarna was het Eckernfjord maar toen we daar naar toe voeren was de wind knap hard en vooral tegen. De koers verlegd naar Kiel dat wel prachtig bezeild was. Daar zouden we dan een paar dagen kunnen blijven. Maar het weer (voor zeilers is dat alleen maar de wind) blijft het verloop van onze reis bepalen. Uit de weerkaarten op de Schlei (Maasholmen) was af te lezen dat er na het week-end een paar dagen met goed weer te verwachten was om de Duitse Bocht over te steken. Dus ons verblijf in Kiel werd beperkt tot twee dagen. Naar Rendsburg gevaren op het Nord-Ostsee Kanal om de dieseltank bij te vullen. Al heel vroeg daarvandaan vertrokken naar Brunsbuettel om het tij mee te hebben naar Cuxhafen. Dat klopte allemaal nog prima. In Cuxhafen de weerkaarten nogmaals gedetailleerd bekeken en als we wilden gaan zou dat maandagmiddag na het hoogwater van 12.30 moeten zijn. Tot na middernacht zou de wind dan niet uit een gunstige hoek komen maar met niet al te hard zijn en met een rustige zeegang. Daarna zou het na het zuid oosten moeten draaien kracht 3 a 4 Beaufort. Dat is dan dus prima bezeild naar de Nederlandse Waddeneilanden. Dus zijn Hanny en ik met onze Cloud Nine met nog 40 andere schepen na het hoogwater vertrokken en de Elbe afgevaren. Bij de laatste ton (Elbe 1) ging de hele meute naar stuurboord naar Helgoland. Alleen de Cloud Nine naar bakboord uit verder zee op. Het was een goede beslissing van ons. We hebben een mooie tocht gehad, de Elbe af konden we alles zeilen, tot aan middernacht hoog aan de wind met de motor er bij door gegaan en daarna met een gereefd grootzeil en genua, met een mooi bakstagwind en constant 6 mijl op het log richting Lauweroog. Onze Cloud Nine voelde zich met deze wind en deze zeegang helemaal in zijn element. (en de bemanning ook) Precies om 10.00 uur aan het einde van de vloedstroom op dinsdagochtend lagen we voor de ingang van de haven van Lauwersoog. 120 mijl in 22 uur. Oh ja, ergens 's-nachts is onze teller over de 1000 nm (nautical miles) gegaan voor deze reis tot nog toe.

Groeten, Hanny en Jan.

• 06 Augustus 2013 - 10:45

Anaconda:

Hoi,
    Onze reis is afgebroken in Oskarshamn nog onder Stockholm. In de haven op een rotsje gevaren. Ik (Maria) viel op de ankerlier. Rechterpols gebroken. Word as donderdag geopereerd in JBZ. Lex gaat hierna de boot ophalen met een vriendin. Volgend jaar beter....
    Fijn dat jullie de Bocht uit zijn. Is toch meestal een heel gedoe.
    Groetjes,
    Anaconda

• 06 Augustus 2013 - 10:55

Gerard En Cato:

Goedemorgen bijna ex zeeluitjes,

Zitten net lekker buiten aan het ontbijtje, ipadje aan om de krant te downloaden en prompt komt jullie mailtje binnen. Deze excate gegevens hebben we toch wel even nodig om de gevaren koers goed te volgen. Voor ons zijn er op dit traject geen herkenningspunten meer!
    Zoals al gezegd gister, blij en goed te horen dat jullie veilig de Nederlandse kust weer hebben bereikt. Maar zeker ook zo leuk is het om te horen dat het weer zo'n prachtige zeiltocht was.
    Het weer in Nederland is even minder, maar daarna blijkt de temperatuur weer omhoog te gaan en de wind voor jullie dan hopelijk ook, voor ons is die alleen maar lastig.
    Hier is de temperatuur rond de 26 graden, meer dan tien graden minder dan de laatste weken. Kunnen we eindelijk de spieren weer eens gaan gebruiken (golfen en tuinieren), die waren tot nu toe slechts enkel actief om een paar baantjes te zwemmen en een boek vast te houden! We hebben we nu even rustig. De laatste dagen waren wat hectisch in verband met het repas op Esberous, waarvoor Gerard tot chef de cuisine was bestempeld. Allemaal heel gezellig en leuk verlopen.
    Dikke knuffels en we bellen morgen om Hannie te feliciteren.

• 06 Augustus 2013 - 11:47

Marcel En Wilma:

Vanuit Normandie wensen wij jullie weer van harte welkom in Nederland
    Doe nog maar lekker rustig aan en gniet nog maar een paar weekjes van jullie mooie reis.

Heel veeel groeten,

Heel veeel groeten,

Marcel en Wilma

• 06 Augustus 2013 - 12:17

Elly:

Welkom weer in Nederland!!!Komt dit land jullie nog bekend voor???
    Fijn dat de Duitse Bocht zo mooi is verlopen.
    Geniet weer van jullie eigen kikkerlandje,ondanks dat het weer wat minder gaat worden.
    Een veilige en mooie terugtocht.

groetjes Elly en Jos

• 06 Augustus 2013 - 12:41

Willem En Harriët:

Bezeilen, backstagwind en genuas...je moet er toch wel voor doorgeleerd hebben! Voor niet-zeilers als wij is dit verslag nauwelijks te volgen maar ik wat ik wel weet dat ik enorm respect heb voor de manier waarop jullie moeder natuur 'lezen'. Ik begrijp tenminste uit het verhaal dat niet iedereen dezelfde keuzes maakt. Fijn dat jullie weer veilig aan deze kant van het grote water zijn. Hopelijk een relaxte binnenvaart door Nederland.

Goed 'oudjaar' voor Hanny alvast en groet van ons beiden.
    Willem en Harriët.

• 06 Augustus 2013 - 16:25

Riet:

Lieve Jan en Hannie,
    Het was goed te horen dat jullie veilig en wel weer in Nederland zijn en de Duitse Bocht prima hebben "genomen"' jullie zijn ook zulke ervaren zeilers. Petje af voor jullie beiden.......
    En dan nu beslissen Friesland binnen door naar IJsselmeer of via de Wadden. Zal wel van het weer af hangen, alles is nu een peulenschil voor jullie. En is terug in Nederland voor jullie de vakantie al een beetje voorbij? Voor ons was de Wadden vakantie ! Geniet. er nog maar van, of beginnen de poezen te trekken?
    Bel morgen voor felicitaties voor Hannie op Hollandse bodem (of water natuurlijk).

Liefs
    Riet en Ed

• 06 Augustus 2013 - 20:04

Anaconda:

Hallo,

Hartstikke bedankt voor jullie telefoontje en meeleven. Het noorden heeft meerdere van ons geen geluk gebracht. Volgend jaar beter.
    Hanny, alvast proficiat voor morgen.

Lex en Maria

• 07 Augustus 2013 - 09:12

Annie En Jan:

Goedemorgen Hanny, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en maak er maar een fijne dag van en neem maar een extra neut, namens ons. Gelukkig denken we, dat deze verjaardag iets gezelliger verloopt, dan vorig jaar.Jan uiteraard ook van harte proficiat!
    Fijn, dat jullie weer op Nederlandse wateren zijn, respect voor jullie dat jullie dit hebben volbracht en de Cloud Nine weer kunnen afmeren, waar hij thuis hoort.
    We hopen jullie snel te mogen begroeten.

lieve groet van
    Annie en Jan

• 07 Augustus 2013 - 10:40

Carine:

Lieve Hanny en Jan,

Gefeliciteerd tante Hanny met je verjaardag!
    Fijne verjaardag vandaag en nog veel plezier op de boot in Hollandse wateren.
    Goed te horen dat jullie weer gezond en wel in NL zijn.

Wij hebben twee ontspannen weken in de Bourgogne/Jura gehad. Veel gelezen en in het zwembad met Loes. Maarten is deze week weer begonnen met werken en ik mag volgende week weer beginnen.
    Zodadelijk met Loes kijken of ze pony kan rijden bij de kinderboerderij vlakbij (afhankelijk van weer, maar vooral of de pony's er wel zin in hebben... heerlijk van die eigenwijze beestjes!).

Liefs, Maarten, Carine en Loes

• 07 Augustus 2013 - 11:00

Joke:

Lieve Hanny en Jan.

Op de eerste plaats natuurlijk voor HANNY :

VAN HARTE GEFELICITEERD DOOR ONS!!!!!!!!!!! EN EEN HELE FIJNE DAG MET LEKKERE TAART. EN DAT JAN JE MAAR DE HELE DAG MAG VERWENNEN.

IK heb het erg druk gehad en niet veel kunnen lezen, maar we hopen daarom om de verhalen van jullie te horen.
    Nog een hele goede reis en welkom terug in Nederland.

Kus Joke en groeten van Jacques.

• 07 Augustus 2013 - 19:41

Truus En Bert:

hallo waterwezens....welkom terug in de hollandse wateren......nog twee keer linksaf en je zit weer in Brabant!

HANNY: van harte gefeliciteerd met je verjaardag-op-zee-show. dat is precies de stratenmaker-op-zee-show, maar dan met een oorlam en zeebenen. Maak er een geweldig dagje van!

Groeten en tot zo.

truus en bert

• 13 Augustus 2013 - 19:38

Ivo & Ria Van Den Thillart:

Fijn dat jullie een goede thuisreis hebben gehad en weer veilig terug zijn op de Nederlandse wateren.
    Wij hebben na 900 mijl gisteren de zee ingeruild voor het rivier water. We gaan nu op ons gemak de boot klaar maken voor de overwintering.
    groetjes Ivo en Ria

• 15 Augustus 2013 - 12:11

Johan Van Coenen:

Hoi Jan dn Hanny

Zelf net terug van 9 weken varen, prachtige reis hebben jullie gemaakt en een betere afloop dan vorig jaar .
    Kijk er naar uit jullie weer in de haven te ontmoeten

groetjes johan